Živiny a plodnost

nákupní taškaSestavili jsme seznam, ve kterém najdete důležité živiny pro Vaši plodnost a také se hned dozvíte, ve kterých potravinách se vyskytují. 


Co bude podpořeno V čem se nachází Látka

Konzistence hlenu děložního hrdla,

kvalita spermií

paprika, brokolice,

citrusové plody, rajčata,

bobule, brambory, špenát

Vitamín C

Vývoj  pohlavních buněk a embrya,

produkce bílkovin ženskými pohlavními hormony

žluté ovoce a zelenina,

mléko a mléčné produkty,

listová zelenina, ryby 

Vitamín A

Ovulace (společně s vitamínem C)

vývoj pohlavních buněk a

produkce bílkovin v embryích

listová zelenina, ořechy,

pšeničné klíčky, panenské oleje

Vitamín E 

Kvalita spermií

hodně ryb, vejce, mléko, máslo

vitamín D

ze slunečního světla 

Produkce pohlavních hormonů,

vývoj pohlavních buněk a embrya

brokolice, špenát,

kapusta kadeřavá, růžičková kapusta,

endivie (štěrbáky), kvasnice, rajčata,

pomeranče, sójové boby, petržel

kyselina listová

Vitamín B6 a B12

Produkce  hormonů štítné žlázy,

důležitých pro řízení cyklu (a pro vývoj plodu)

jodizovaná jedlá sůl, mořská sůl,

mořské ryby, polní salát, potočnice,

bílkoviny

Jod
Plodnost (nedostatek zvyšuje riziko potratu)

maso, ryby, vejce, listová zelenina,

brokolice, sušené ovoce, třešně

železo

srážlivost krve u matky a dítěte,

hormonální rovnováha, kvalita a

kvantita spermií

obilí, zelená listová zelenina listová zelenina,

sardinky a korýši, mléko a mléčné produkty

Vápník
Obecně plodnost listová zelenina, luštěniny, tofu, banány Hořčík 
     
     

 

Nedostatek kyseliny listové

Kyselina listová a touha mít děti: Spolek Německa pro výživu lituje, že ženy mezi 25. a 51. rokem života mají často nedostatek tzv. mikroživin. Za příčinu je částečně považována hormonální antikoncepce, která omezuje příjem kyseliny listové a jodu. Přitom jsou to právě tyto živiny, které hrají pro plodnost (a nenarozené dítě) důležitou úlohu.

 

Berte kyselinu listovou také když se o dítě teprve snažíte

Těhotným je již po léta rutinně doporučována kyselina listová, neboť podporuje tvorbu buněk dítěte v děloze a tak např. předchází rozštěpu páteře u novorozenců. Kyselina listová je obsažena především v brokolici, kapustě kadeřavé, růžičkové kapustě, špenátu, štěrbákovém salátu, petrželi, rajčatech, sójových bobech, ale také ve žloutku a kvasnicích.Kyselina listová je často nedostatečně konzumována ve stravě nebo je v těle nedostatečně přeměněna. Proto lékaři doporučují ženám, které chtějí otěhotnět, aby stravu doplňovaly tabletami kyseliny listové. Tím je také zaručeno dostatečné zásobování embrya v počáteční fázi těhotenství. Především ženy, které užívaly po delší dobu hormonální antikoncepci, trpí často nedostatkem kyseliny listové. Příslušné přípravky by měly podle dnešních poznatků obsahovat 800 mg kyseliny listové a z toho 400 mg metafolinu, což je biologicky aktivní forma kyseliny listové. Jsou volně prodejné v lékárnách a také v mnoha drogeriích.

 

Jod je důležitý pro hormony

Jod a touha po dětech: Jih Německa je oblast s nedostatkem jodu. Pokud žijete zde, musíte  přijímat jod ve větším množství, aby Vaše štítná žláza a tím také Vaše produkce hormonů, dobře fungovala, a aby se mohly dobře vyvíjet nervové a mozkové buňky ještě nenarozeného dítěte. Užívejte jodizovanou jedlou nebo mořskou sůl a jezte pravidelně mořské ryby, salát, potočnici a vejce. 

 

Železo pro dobrou krev

Železo a touha mít děti: nedostatkem železa trpí mnohé ženy. Nejvýrazněji se projevuje nedostatek železa ztrátou krve po menstruaci, stejně tak jako během těhotenství. Měla byste přijímat železo stravou a můžete zlepšit jeho využitelnost tím, že k jídlu budete pít pomerančovou šťávu. V pomerančích je obsažený vitamín C, který podporuje využití železa v těle. Jezte více potravin bohatých na železo, např. červené maso, ryby a vejce. V obchodě s bylinkami nebo v lékárně dostanete nápoje s vysokým obsahem železa, které jsou často podstatně stravitelnější než přípravky čistě se železem. 

 

Vápník a kosti

Kalcium a touha po dětech: Většinou je naše tělo dostatečně zásobeno vápníkem  ze stravy. Ovšem nenarozené dítě potřebuje již od čtvrtého týdne v děloze, tedy ještě před pozitivním těhotenským testem, více vápníku z organismu matky pro tvorbu kostí a zubů. Z tohoto důvodu se vyplatí, když vápník začnete užívat už nyní. V první řadě proto doporučujeme mléko a mléčné výrobky, které ovšem mohou být naneštěstí v některých případech hůře snášeny. Také obiloviny, listová zelenina, smetánka (pampeliška) lékařská, sardinky a korýši obsahují hodne vápníku. Na trhu je také k dostání minerální voda bohatá na vápník. 

 

Vitamín D a slunce

Vitamin D a touha po dětech: Vitamin D se řadí k  vitamínům rozpustným v tucích, které jsou účinné jen v kombinaci s tukem. Jezte tedy máslo a ryby a pijte mléko! Abyste byla dostatečně zaopatřena vitamínem D, měla byste se navíc pravidelně zdržovat venku a tam čerpat ze slunce! Vzhledem k tomu, že vitamín D řídí hospodaření s vápníkem, je  také zodpovědný za stabilitu kostí.